Inför enhetstaxa för lokaltrafiken

DebattTrafik

Det minsta man kan förvänta sig av regioner som håller på att växa ihop är att de slår samman sina taxesystem och inför enhetstaxa för lokaltrafiken.

I det senaste numret av tidsskriften Nu finns några inlägg om det kommande folkpartistiska landsmötet. Bland annat ett om ”Gemensam kollektivtrafik i hela Sverige”. Ett antal motionärer med Tommy Rydfeldt som förstanamn menar att kollektivtrafikens taxor ska harmoniseras och att det ska vara lättare att resa över länsgränserna.

Jag kan bara hålla med. Det allra minsta man kan förvänta sig är att regioner som de facto håller på att växa ihop, ska slå samman sina taxesystem för att förenkla resandet. Jag tänker särskilt på övergången mellan Stockholm-Uppsala. Leiph Berggren har i ett bloginlägg visat på hur bisarrt den nuvarande ordningen kan bli.

Själv reste jag en hel del mellan Stockholm och Uppland i somras och förmodligen gjorde jag fel – jag är inte säker. Dels av ovanstående orsak, dels på grund av att ULs taxesystem är ett total virrvarr av olika kort, rabatter och tillhörande rättigheter att inte åka i vissa områden. Jag har studerat deras regler i två somrar och är fortfarande inte säker på hur det funkar. Lägg till detta Stockholms varianter och bussbolagen i Mwanza framstår som ett under av enhetlig prisättning och regler (de flesta som rest med buss i östafrika vet vad jag pratar om).

Ett gemensamt taxesystem mellan olika bolag, samt enhetstaxa underlättar resandet, gör det billigare och bidrar i förlängningen till rörligheten på arbetsmarknaden.

Martin Skjöldebrand
ersättare Barn- och utbildningsnämnden